SeDEkAh….

er

Salam….

Hurm….

Kat sini (Indonesia), mmg kaya dgn peminta sedekah….

Mungkin kerana kondisi negara menyebabkan mereka begitu…

Kekdg smpai terfikir, “perlu ker aku sedekah kat dorg?”

XO8LUKCA8FEYMTCA9WW26TCAW384KFCAT3VTQ2CAUCN63WCAC6GDAOCAR5XIY7CAQ1I8YXCAQ0H7WFCA0QZE9ZCAA1L2KNCALOCIF2CAKTKIYOCAZKSJEECAI52GS2CAJOF1RFCA4KTZMQCAGUGQ6ECAJ4GV0V

Then, teringat kat sebuah hadith ni….

Renungkan lah….. (tlg btlkan klo salah… )

OPKJUGCAMI4RV2CADXGEXGCA02ARIGCAJBF04RCA19X77VCAU0NDTBCATH0UJLCACQHGMMCAZB1H27CA1PLEZKCAEXE8F6CARUNZXXCAU45H35CAFDU3KQCAJUVGZ2CAA50G1YCAUVOXNXCAJDI1ZZCAM2ZGNW

Daripada Abu Hurairah r.a.,Telah bersabda Rasulullah S.A.W.,

Setiap anggota manusia harus membuat sedekah setiap hari, apabila terbit matahari .

Engkau mendamaikan antara 2 orang adalah sedekah

Membantu seseorang manaiki tunggangannya ataupun mengangkat barang-barang ke atas tunggangannya,

Kata2 manis juga adalah sedekah

Setiap langkah yang engkau melangkah menuju ke tempat solat juga sedekah

Dan engkau menjauhkan bahaya dari lalu lintas orang ramai juga suatu sedekah….

( Riwayat Bukhari dan Muslim )

R107PRCAV04V5WCAS6Y7F7CAJTNXHGCAZDV2TNCAQM30K3CAXDGQMZCASW7CR9CAU1QI2TCAVPOZE6CARP2UTOCAMRYY3XCABK5EB2CA13BWU9CAI6ZHRVCARA4YVOCARYWPNACA7R8KR6CA54QW29CA30RBE1

Imam Al-Bukhari meriwayatkan dalam kitab sahihnya ( hadith 1421 ) dr Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah S.A.W., bersabda :

               “Seseorang mengatakan : “Benar-benar aku akan bersedekah.” Maka ia keluar membawa sedekahnya lalu meletakkannya di tangan seorang pencuri….

 Esoknya, orang2 memperbincangkan: ” Seorang pencuri telah diberi sedekah:.

 Ia berkata:” Ya Allah, hanya bagi-Mu lah segala pujian. Sungguh, aku akan bersedekah lagi. Ia pun keluar bersama dengan sedekahnya dan kemudian menyerahkan sedekahnya itu kepada seorang pelacur.

 Paginya, mereka berkata : ” Semalam seorang pelacur telah diberi sedekah”.

 Ia berkata:” Ya Allah, hanya bagi-Mu lah segala pujian. Sungguh, aku akan bersedekah lagi. Ia pun keluar bersama dengan sedekahnya dan kemudian meletakkan sedekahnya itu kepada seorang kaya.

 Paginya, mereka berkata : ” Semalam seorang kaya telah diberi sedekah”.

 Ia berkata: ” Ya Allah, hanya milik Engkau-lah segala pujian, atas pencuri, pelacur dan atas orang kaya.

 Orang iu didatangkan dan dikatakan padanya: ”Adapun sedekahmu kepada pencuri ia berhenti dari perbuatannya iitu. Ada pun kepada pelacur semoga ia menahan diri dari perbuatan zinanya dan ada pun kepada orang kaya barangkali ia mahu mengambil pelajaran lalu menginfakkan sebahagian hartanta yang Allah anugerahkan kepadanya.”

So, xsemestinya kita sedekah kne pakai duit kan?

senyum pon sedekah….

VXKQZJCAKN8VYPCAZG3D0VCAELACWXCAN1887BCAMQXVYKCABCCIKQCANA3VRMCAT0TQ9YCAJWVGSVCA27MY7UCAXO27U0CAFEUWA0CAR2O375CA0L8MYACAYAMTH2CAOO1CIDCADLDZ6GCA20UMQZCA3C6BK5

so, marilah senyum… ^-^

Mayb tu je kot…

Slamat beramal…🙂

Salam…..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s